Papież Benedykt XVI w dziele Jezus z
Nazaretu podkreśla w sposób szczególny kwestię historyczności wydarzenia
Jezusa. Cześć I obejmuje zagadnienia od momentu chrztu w Jordanie do
Przemienienia Pańskiego. W części II rozpoczynamy podróż z momentem wjazdu do
Jerozolimy do Zmartwychwstania. Część III stanowi dzieciństwo Pana Jezusa.
Kreśląc historyczny i teologiczny
kontekst opowiadania o narodzeniu Jezusa na kartach Ewangelii Łukaszowej,
Ratzinger przywołuje szereg wydarzeń historycznych, których autentyczność dla
wielu jest wątpliwa. Osadza Chrystusa w ramach czasowości faktów historii
powszechnej, uważając, że dane składające się na wydarzenia Jezusa są pewne,
krótko je też dowodzi. Dzięki temu mamy szeroki zarys okoliczności i daty
narodzin Jezusa Chrystusa. Benedykt ukazuje nam Chrystusa jako jedynego i
prawdziwego Zbawiciela, który jest narodzony w Betlejem. Od Niego rozpoczyna
się nowy czas w historii świata.
„Świat został stworzony nie po to, aby
istniało wiele gwiazd i innych rzeczy, lecz po to, aby powstała przestrzeń dla
przymierza, dla tak miłości między Bogiem i odpowiadającym Mu człowiekiem”. Ta
perspektywa ukazuje, dlaczego i w jaki sposób grzech zaciemnia sens świata. Bóg
– miłość stał się człowiekiem, Logos – sens stał się ciałem – Logos sarks egeneto (J 1,14). W tym
miejscu Logos jest sensem wchodzącym do samego ciała, stający się ciałem, Logos
incarnatus. Warto zauważyć, że dzięki wcieleniu się Słowa sens świata
(człowieczeństwa, życia) staje się realny i realizowany, a rozumność celu, dana
w stworzeniu świata – odzyskana z nieskończonym przewyższeniem.
Papież Benedykt XVI konstruuje swój
oryginalny kształt teologii wcielenia, odwołując się do szeregu tekstów
biblijnych, patrystycznych, średniowiecznych, a także współczesnych. Postawą
jest Prolog Janowy – mówiący, że Logos od zawsze jest Bogiem. Tak więc w Bogu
nie było nigdy czasu, w którym nie byłoby Logosu. Słowo istniało przed
stworzeniem.
Synostwo Boże Jezusa Chrystusa jest dla
Benedykta XVI centralnym tytułem Chrystologicznym i istotą treści chrystologii.
Syn jest określeniem adekwatnym co do tytułów Chrystus i Pan. To właśnie słowo
Syn jest kluczem interpretacyjnym całej chrystologii i całego chrześcijaństwa,
zawiera w sobie głębię, pełnię, prostotę, które znajdujemy u Mateusza w
Piotrowym wyznaniu wiary: Ty jesteś
Mesjasz, Syn Boga żywego. (Mt 16,16). Można stwierdzić, że chrystologia
jest interpretacją modlitwy Jezusa do Ojca, uwzględniającą relację i osobistą
więź. Centralny termin biblijnej chrystologii (Syn Boży) i centralny termin
dogmatu chrystologicznego (Syn współistotny) należy rozumieć dosłownie, tytuł
ten jest nierozerwalnie związany z modlitwą Jezusa, centralną kategorią
chrystologiczną opisującą tajemnicę Syna. W pierwszej części Jezusa z Nazaretu najgłębsze treści
tajemnicy Syna zostały ukazane na tle obietnicy „nowego Mojżesza”, mesjańskiej
nadziei zarysowanej w księdze Powtórzonego Prawa. Tu Benedykt zwraca uwagę na
różnicę między starym a nowym Mojżeszem. Wcielenie Syna Bożego ma swoją
paschalną dynamikę. W II części Jezusa z Nazaretu mamy następujący fragment:
„Wcielenie Jezusa jest ukierunkowane na ofiarowanie siebie samego za ludzi, a
to z kolei na Zmartwychwstanie, gdyby było inaczej, chrześcijaństwo nie byłoby
prawdziwe”. Dalej papież wyjaśnia, że: „Nowotestamentalne orędzie nie jest tylko
ideą, dla niego istotne znaczenie ma to, co dokonało się w rzeczywistej
historii tego świata. Wiara biblijna nie opowiada historii jako symboli prawd
ponadhistorycznych, lecz jest osadzona w historii, która wydarzyła się na
powierzchni tej ziemi”. Teologia wcielenia i teologia krzyża są historyczne i
komplementarne w swej zbawczej logice.
W trylogii Jezus z Nazaretu, obraz
Chrystusa nabiera szczególnych rysów, głębszej wyrazistości. Benedykt dokonuje
przejrzystego wzrastania od szkicu Bożego Dziecięcia, przez postać nowego
Mojżesza, aż po pełnię oblicza Syna Bożego. Ks. Góźdź stwierdza, że tryptyk
pisania obrazu Chrystusa zamyka się w chronologii działa Jezus z Nazaretu, od dzieciństwa (3), przez działalność publiczną
(1), aż po śmierć krzyżową i zmartwychwstanie (2). Wcielenie, śmierć i
zmartwychwstanie stanowią trzy akty tego samego theatrum personae odwiecznego
Logosu, który stając się człowiekiem wyniósł nasze człowieczeństwo na wyżyny
niebieskie.
Triadę obrazu Jezusa Chrystusa możemy
ująć w sposób gradacji płaszczyzny obietnicy: Boże dziecię było wyjawieniem
Bożej obietnicy, nowy Mojżesz był realizacją obietnicy, a Syn Boży przez swą
ofiarę stał się spełnieniem obietnicy. Inaczej, wcielenie objawiło Bożą
tajemnicę i nakreśliło szkic całego obrazu, Jezus nauczający i uzdrawiający
wypełnił treścią pierwotny szkic, nadając mu zasadniczych barw, lecz
rzeczywisty kontrast i centrum tego obrazu to Chrystus na tronie krzyża.
BIBLIOGRAFIA
1. Joseph Ratzinger (Benedykt XVI), Jezus z Nazaretu, część I; Od chrztu w Jordanie do Przemienienia, Wydawnictwo „m”, Kraków 2011.
2. Joseph Ratzinger (Benedykt XVI), Jezus z Nazaretu, część II; Od wjazdu do Jerozolimy do Zmartwychwstania, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2011.
3. Joseph Ratzinger (Benedykt XVI), Jezus z Nazaretu – Dzieciństwo, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2012.
4. Janusz Królikowski, Piotr Łabuda, Andrzej Michalik, Poszukiwania chrystologiczne drogą wyznaczoną przez Josepha Ratzingera – Benedykta XVI, Wydawnictwo „Biblos”, Tarnów 2016.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.